2013-12-15

Pepparkakstomte?

Man har ju läst på senare tid att diverse skolor har förbjudit pepparkaksgubbar i luciatåg för att det skulle vara rasistiskt. Ok, fine (inte för att jag tror på det), men varför har man på vissa håll förbjudit tomtar?
Vem tar illa upp om någon klär ut sig till tomte?

Alla dom som har skägg?

Njaaa, jag tror att vi vuxna lägger över för mycket på barnen. Filip har tex ingen aning om vad rasism är. Han är snart 5. Han lär sig ju av vad vi vuxna gör. Säkert samma sak när han är 7.
För våra barn i dagens läge är det helt normalt med olika hudfärg. Enligt Filip är en flicka från Thailand den finaste på hans dagis, ett ex på att han inte bryr sig/reagerar på att man ser olika ut. Det enda som skiljer honom från henne är att han har snopp och hon inte. Jag tror att det är så barn ser olikheter främst. Snopp eller inte snopp.

Jag anser att det är min uppgift som vuxen/förälder att lära honom att alla människor är lika. Att vi alla är lika värda.

Vilket stort ansvar! ;)

Nu blir det nattning av barn och sen ska jag och hjärtat bygga ett pepparkakshus tillsammans!

Och sådana här bilder blir det när Sam fotograferar:










Blivande stjärnfotograf!


Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: