2010-03-18

Torsdag igen!

Läste just nu en het debatt, huruvida man får lov att stänga av livsuppehållande åtgärder på patientens egna önskemål. Enligt svenska läkaresällskapet: "att tvinga någon till fortsatt vård är oetiskt och medför lidande.
Kvinnan i fråga kan inte andas själv, hon har varit bunden till respirator från 6 års ålder, hon är helt förlamad och vid sina sinnens fulla bruk! Hon vill dö med värdighet medan hon har kropp och knopp i behåll!
Läs artikeln HÄR!

Sveriges partier är oeniga, några tycker det är självklart att avsluta behandling om patienten själv vill, andra är tveksamma och tycker att det är ett gränsfall som måste utredas, andra säger blankt nej.

Fakta:
Eutanasi - aktiv dödshjälp är ett hett debatterat ämne. Det innebär att på medicinsk väg orsaka eller bidraga till en patients död, på dennes eller anhörigas begäran.
Det finns passiv dödshjälp som innebär att man förkortar livet genom att undvika medicinska och tekniska hjälpmedel för att hålla någon vid liv, tex vid koma.
Många läkare tycker det är missvisande och det kallas ofta för att avstå livsuppehållande åtgärder.

Aktiv dödshjälp innebär att man med aktiv handling framkallar döden, ofta genom för höga doser morfin och barbiturater. Aktiv dödshjälp är förbjuden i större delen av världen, i Sverige likaså.
Det är inte förbjudet i Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Italien.

---------------------------------------------------------------------------




Rätt eller fel? Bör man tillåta det eller inte?

Som med alla sådana här frågor finns det ju alltid en risk för att det missbrukas, alltså att det blir lättare för vårdpersonal till exempel att själva besluta om någons liv.
JAG TYCKER personligen att det borde vara tillåtet, finns inte en chans att jag vill ligga som en grönsak på något sjukhus och bara vara en last, ta platsen från personer som behöver den mer än jag! Nej fy fan säger jag, Finns det inte en chans, att jag ska komma ur sängen med någorlunda fungerande kropssfunktioner, utan att kunna prata, andas själv, tänka själv etc. så vill JAG inte fortsätta leva.
Detta kanske är ett beslut som ska bedömas utifrån varje individuellt fall!Har man huvudet i full funktion och man är vid sina sinnens fulla bruk och anser/vill/önskar få ett slut på sitt lidande så ser jag inga som helst hinder för det.

VAD TYCKER NI? KOMMENTERA OCH SKAPA DISKUSSION VET JAG!

Inga kommentarer: